21 lutego - Dzień języka ojczystego

21 luty 2024
Kategoria Aktualności, Logopeda
21 lutego 2024, Komentarze Możliwość komentowania 21 lutego – Dzień języka ojczystego została wyłączona

Z okazji Dnia języka ojczystego zapraszam dzieci do ćwiczeń utrwalających litery i czytanie.

 

Jak nauczyć dziecko czytać?

Jak utrwalać litery?

Proponuję w formie zabawy lub gry.

 

Oto kilka propozycji zabaw, gier i ćwiczeń, które będą pomocne w nauce rozpoznawania liter oraz w doskonaleniu czytania.

 

Początkowa faza nauki czytania – ma na celu zapoznanie dzieci z graficznym obrazem litery oraz z jej werbalną reprezentacją. A dzieje się to na wiele sposobów:

  1. Dziecko uczy się wysłuchiwać głoski w izolacji (uwaga, spółgłoski!) Litera powinna być wypowiadana krótko np. „b”, zamiast „byyy”,
  2. Dziecko słucha, w jakich wyrazach ukryła się dana głoska np. najpierw słucha w nagłosie np. balon, bąk, bal, potem w wygłosie – na końcu wyrazu, a następnie w śródgłosie – w środku wyrazu. Śródgłos i wygłos to najtrudniejsze pozycje głoski do wysłuchania przez dziecko. Ta umiejętność, wymaga już treningu słuchu fonemowego,
  3. Dzieci śpiewają piosenki lub recytują wierszyki np. To jest osa, to jest osa, O O O! O O O! (mel. Panie Janie), to pomocne w zapamiętywaniu kształtu, wtedy zwłaszcza, gdy piosenka jest połączona z ruchem ręki. Taką propozycję znajdziemy np. w pozycji „Od piosenki do literki” w Metodzie Dobrego Startu,
  4. Najciekawszym wizualnie etapem jest etap zapoznawania się z graficznym obrazem litery. A cóż to oznacza? Nic innego, jak to, aby dziecko zobaczyły literę wielką i małą, pisaną i drukowaną tak wiele razy, aż jej obraz graficzny utrwali się w pamięci dziecka. Mówiąc wprost – aż dziecko zapamięta jak wygląda A, jak B itd.

 

Układanie liter z różnych materiałów

 

Do tej zabawy wykorzystaj wszystko to, z czego można ułożyć literę np. koraliki, fasola, kasztany, guziki, pompony, kostki do lodu, spinacze, wstążkę, sznurek itp… Niech ogranicza Cię tylko twoja wyobraźnia. Wiele materiałów znajdziesz po prostu w domu.

  1. Dzieci układają pomponiki na obrazie graficznym litery, następnie układają samodzielnie lub patrząc na wzór,

Litera A ułożona z pomponów

 

Litera A ułożona z czerwonych serduszek (kostki do schładzania napojów), w prawym górnym rogu litera A z plasteliny na twardym kartoniku.

 

Sensoryczne litery? Pewnie! Wystarczą nakrętki wypełnione: korkiem, mchem, gąbką…

 

Układanie litery f według etapów:

  1. Napisz literę f, F palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty.
  2. Następnie powiedź palcem po konturach litery na kartce papieru.
  3. Napisz literę po przerywanej linii, a na końcu samodzielnie.
  4. Ułóż z literę f, F na kartce. Wykorzystaj kolorowe zakrętki.

 

Możesz stworzyć także własny alfabet sensoryczny. Wystarczy klej na gorąco, twarde kartoniki i różne faktury.

 

Pisanie palcem na tacce:

 

Rozsyp na płaskiej tacy: kaszę, mąkę, grysik, ziarna, kolorową posypkę do ciastek, owsiankę… obojętne co!

Dziecko za pomocą własnego palca wskazującego dominującej ręki lub za pomocą patyczka odwzorowuje kształt litery. Warto, aby początkowo wzór litery umieszczony był w zasięgu wzroku dziecka. Jeśli zdecydujesz się na pisanie palcem – dodatkowo pobudzasz zmysł dotyku. Aby uniknąć nadmiernego sprzątania zadbaj o to, aby tacka miał wysokie brzegi. Chcesz mocniejszych wrażeń sensorycznych? Zamiast suchych materiałów wykorzystaj mokre np. piankę do golenia z barwnikiem, żel do stylizacji włosów… upewnij się wcześniej, że dziecko nie ma alergii na składniki produktu.

Dziecko za pomocą własnego palca wskazującego ręki dominującej odwzorowuje kształt litery E.

 

Gry i zabawy utrwalające litery:

 

Pamiętaj, że zabawa, to główna forma aktywności dziecka. Należy to bezsprzecznie wykorzystać w czasie utrwalania liter alfabetu i czytania. To nie może być żmudne wkuwanie liter! To MUSI być zabawa!

  1. Kręgle
  2. Rzuty piłką lub woreczkiem z grochem na talerzyki papierowe oznaczone literami
  3. Oznaczenie literami elementów puzzli lub układanek
  4. Oznaczenie literami klocków i budowanie wieży lub garażu
  5. Rzuty kostką, do ścianek bocznych przypinamy litery,
  6. Oznaczenie samochodów i garaży literami np. samochód A jedzie do garażu A,
  7. Wykorzystanie ścian i taśmy malarskiej – odrywanie wstążek, na końcu wstążki przyczepiony jest kartonik z literą,
  8. Ciepło – zimno – poszukiwanie ukrytych kartoników z literami…

 

To tylko kilka propozycji, ale wierzę, że wymyślisz ich razem z dzieckiem niezliczoną ilość. Bo okazji do zabawy z wykorzystaniem liter jest tak wiele, jak wiele jest różnych zabaw. Podążaj za dzieckiem.

Wplataj elementy czytania, świata liter do codziennej zabawy. Nie potrzebujesz skomplikowanych pomocy.

Wystarczy zainteresowanie dziecka i dobra zabawa gwarantowana!

Literowe kręgle. Kartoniki z literami, na nich kręgle, rzucasz piłką i zabawa gotowa.

 

Zabawa z piłką i papierowymi talerzykami

 

Kto z nas nie ma w domu pustych opakowań po znanym jajku? Włóż do każdego z nich karteczkę z literą, pojemniki do worka i zabawa gotowa.

 

Do ścianek kostki przyczepione są kartoniki z sylabami – to pierwsze próby czytania lub odnajdowania wyrazów rozpoczynających się daną sylabą.

 

Taśma malarska na rewersie układanki, pierwsze próby czytania sylab otwartych z daną litera w nagłosie.

 

Packa na muchy i trochę taśmy malarskiej dwustronnej. Tutaj pomagają nam muchy, czytamy sylaby, ale równie dobrze zabawa ta sprawdzi się z literami.

 

Miłej zabawy i nauki  😊

Karolina Gurazda

Źródło: logopestka.pl

Komentarze zablokowane.