Wakacje to czas odpoczynku dla dzieci i często przerwa od zajęć logopedycznych. Jednak również w tym okresie warto kontynuować zalecenia logopedy, żeby uniknąć regresu w wymowie. Wystarczy przenieść ćwiczenia logopedyczne na wakacyjny grunt.
Do wykorzystania: słomki, lekkie piłeczki pingpongowe, piórka, talerzyki, lody, kostki lodu, kubek z wodą, miska z wodą itd.
Sięgnij po kilka prostych ćwiczeń i zabaw:
1. Puszczanie bąbelków w wodzie za pomocą rurki – uczestnicy zabawy dostają słomki i kolejno, według wytycznych, próbują dmuchać: mocno i krótko, delikatnie i długo, w sposób przerywany.
2. Wodne wyścigi piłeczek pingpongowych – uczestnicy zabawy wyznaczają linię startu i mety, a potem dmuchając przez słomkę na swoją piłeczkę starają się skierować ją w stronę mety.
3. Konkurs „dmuchnięcia w dal” z użyciem piórek – uczestnicy zabawy wyznaczają linię startu, a potem ułożone na dłoni piórko starają się zdmuchnąć jak najdalej.
Uwagi: pamiętamy o prawidłowym torze oddechowym, wdech nosem, wydech buzią, podczas wydechu usta powinny być złożone w „dzióbek”.
4. Lizanie lodów.
5. Oblizywanie talerzyka, na którym wcześniej leżały ulubione owoce – jeśli zlizywany sos jest kolorowy, można pokusić się o „językową twórczość” i na talerzyku za pomocą języka stworzyć dowolny obrazek. Podobnie jak przy lizaniu lodów najważniejszą pracę ma do wykonania język, to on musi przesuwać się po talerzyku.
6. Wykorzystanie kostki lodu jako wskazówki, w które miejsce powędruje teraz język – kostkę lodu przykładamy na chwilę do brody/kącika warg/nad górną wargę, a potem prosimy dziecko, żeby wskazało to miejsce językiem.
7. „Wodne policzki” – zatrzymujemy przez chwilę w policzkach wodę nabraną przez słomkę ze szklanki. Próbujemy przesunąć ją z jednego do drugiego policzka, a potem połykamy. Ćwiczenie powtarzamy, możemy też dotknąć paluszkiem najpierw pustego, a potem pełnego policzka, żeby sprawdzić, jaka jest między nimi różnica.
8. Układanie sekwencji dwu-, trzy-, czteroelementowych (w zależności od wieku i umiejętności dziecka) – układamy początek sekwencji, na przykład muszelka – kamyk – muszelka – kamyk, po czym prosimy dziecko, żeby uzupełniło nasz rządek według wzoru pozostałymi kamykami i muszelkami (ćw na pamięć i koncentrację).
9. Zabawa piłką: podrzucanie, rzucanie do siebie, rzucanie do celu, kopanie piłki w określonym kierunku; ważne, żeby każdy ruch piłki powiązany był z sylabą lub wyrazem utrwalającym wymowę (np. sza, szo, szu itd.)
10. Huśtawka: asekurujesz Malucha na placu zabaw? Podczas huśtania się, zorganizuj zabawę słowną. Dla młodszych – kategoryzacja: wymień jak najwięcej ubrań, zabawek, pojazdów, owoców, imion; dla starszych: co słyszysz na początku wyrazu? Jaką sylabę, głoskę? Wymień wyrazy zaczynające się od głoski…. jaki wyraz zaczyna się i kończy tą samą głoską? Kontroluj sposób wymawiania.
11. Piknik: zabierz, oprócz smakołyków i kocyka, grę: domino, memory, lub inne, które zaangażują rodzinę: Scrabble, Zgadnij kto to?, Dobble, 5 SEKUND i inne gry planszowe… nawet w takich chwilach masz wpływ na rozwój swojego dziecka!
12. Kategoryzowanie przedmiotów według cech – tworzymy kategorie i wspólnie z dzieckiem dzielimy kamyki, patyczki, muszelki na: małe/duże, ciężkie/lekkie, długie/krótkie.
13. Pojęcia przeciwstawne – podczas zabaw można zapoznawać dziecko z przeciwieństwami, których przykłady mamy na wyciągnięcie ręki. Wiaderka napełnione piaskiem pomogą poczuć, zobaczyć i zrozumieć pojęcia mokry/suchy (gdy do jednego wiaderka wsypiemy suchy, a do drugiego mokry piasek), mało/dużo, pełny/pusty, ciężki/lekki, ciepły/zimny.
14. Podróż samochodem: każdy z pasażerów wymawia słowo, które rozpoczyna się na tę głoskę, którą zakończył się wyraz poprzedni, na przykład: mama – sok; tata – kiwi; Ola: igła; Tomek – antena. Ciekawe, czy ktoś wypowie dwa razy tę samą nazwę, albo czy komuś braknie wyrazów! Podczas jazdy nie zapomnijcie o śpiewaniu piosenek, opowiadaniu historii i żartów.
15. Podsumowanie dnia: zadaniem malucha jest opowiadanie tego, co przeżył i doświadczył w minionym dniu. Warunkiem jest poprawne wypowiadanie słów. A może dodatkowo narysuje scenę z fantastycznego dnia?
Uwaga: podczas zabaw pamiętamy o tym, żeby wszystkie czynności wykonywać wolno i dokładnie. Wykonane w pośpiechu nie pomogą nam we wspomaganiu umiejętności precyzyjnych ruchów języka i pozostałych artykulatorów.