Mały Miś w świecie wielkiej literatury MODUŁ NR VIII

16 kwiecień 2020
Kategoria Świetlica
16 kwietnia 2020, Komentarze Możliwość komentowania Mały Miś w świecie wielkiej literatury MODUŁ NR VIII została wyłączona

W naszej świetlicy realizowany jest projekt edukacyjny Mały Miś w świecie wielkiej literatury. Właśnie przystąpiliśmy do MODUŁU VIII: MALI PRZEDSIĘBIORCY.

Przedsiębiorczość w naszej świetlicy – czemu nie!! Przedsiębiorczy świetliczak to dziecko samodzielne w każdej dziedzinie, umiejące podejmować decyzje, kreatywne i zdobywające wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. W ostatnim już module Mały Misio Pysio wraz z Państwem (rodzicami) pomoże dzieciom zdobyć właśnie te umiejętność – tak ważną w dzisiejszych czasach!

W tym module nie zapomnieliśmy o czytaniu –  zapoznam Państwa z utworami literackimi, które będzie można przeczytać dziecku.

Zestaw zabaw/zadań:

1) Co wiesz o pieniądzach? – dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?

2) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”. 

https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo

3) Zaprojektuj banknot.

Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonuje w rękawiczkach!

Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!

Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet – Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze”

https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw.

4) „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet! 

5) „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet! 

6) Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?

Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka

7) Zabawy matematyczne z monetami.

  • Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
  • Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
  • Segregują monety według nominału.
  • Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.

 Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

8) Zabawa w sklep.

Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.

9) Czy wszystko można kupić za pieniądze?

Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej rodziny”.

10) Zapraszam do czytania:

Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądzeMichela Piquemala.

Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki:

https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg

Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:

  • Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
  • Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?

Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.

Wiersze:

J. Brzechwa: “Kapce”

Cz. Janczarski: “Sklep spożywczy”

Bajki i opowiadania:

W. Widłak “Wesoły Ryjek i wynalazki – Zakupy”

N. Nadeau “Kajtuś. Wyprawa na zakupy”

N. Berkane “Marysia na zakupach”

ze zbioru Cz. Janczarskiego: “Gdzie się co kupuje”, “Sklep”, “W sklepie z zabawkami”

 

Drodzy Państwo zachęcam do dzielenia się Waszymi pracami, pomysłami i zdjęciami!! Piszcie do mnie i przysyłajcie Wasze prace na adres aga20ao@interia.pl Z przyjemnością zamieszczę je w naszej wirtualnej galerii.

Pozdrawiam A. Jaśczak

Komentarze zablokowane.