Logopedyczne przygody w domu – wspieramy mowę krok po kroku!

22 październik 2024
Kategoria Aktualności, Logopeda
22 października 2024, Komentarze Możliwość komentowania Logopedyczne przygody w domu – wspieramy mowę krok po kroku! została wyłączona

Terapia logopedyczna nie powinna ograniczać się tylko do pracy w szkole w formule logopeda – dziecko. Niezwykle ważnym aspektem jest praca w domu, rozmowy, wspólne spędzanie czasu. To Wy rodzice/opiekunowie wnosicie prawidłowe wzorce mowy do funkcjonowania dziecka.

Poniżej „10 przykazań” ode mnie dla Was jak skutecznie prowadzić skuteczną profilaktykę logopedyczną w domu.

 

  1. Zachęcaj dziecko do wykonywania ćwiczeń języka i warg, takich jak dotykanie językiem podniebienia, oblizywanie warg. Ćwiczenia można wykonywać przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować swoje ruchy artykulacyjne.
  2. Organizuj zabawy słowne, np. grę w skojarzenia, nazywanie przedmiotów w pokoju, opisywanie obrazków lub gry typu “Zgadnij, co to jest?”. Stosuj różnorodne tematy, aby wzbogacać słownictwo dziecka.
  3. Regularnie czytaj książki z dzieckiem i zachęcaj je do opowiadania, co wydarzyło się w historii. Możecie także tworzyć własne opowiadania na podstawie obrazków lub własnych doświadczeń. To rozwija wyobraźnię i słownictwo.
  4. Wykonujcie proste ćwiczenia oddechowe, takie jak dmuchanie na bańki mydlane, świeczki czy piórka. Wzmacnia to kontrolę nad oddechem, co jest ważne dla poprawnej emisji głosu i artykulacji.
  5. Śpiewajcie proste piosenki i powtarzajcie rymowanki. Rytm i melodia pomagają dziecku w rozwijaniu pamięci słuchowej oraz płynności mowy.
  6. Przypominaj dziecku o prawidłowym ułożeniu języka w spoczynku (język spoczywa na podniebieniu, usta zamknięte). Możecie ustalić zabawną sygnalizację, np. klaskanie, kiedy dziecko złapie się na nieprawidłowym ułożeniu języka.
  7. Zabawy manualne, takie jak lepienie z plasteliny, układanie puzzli, wycinanie czy rysowanie, wspomagają precyzyjne ruchy dłoni, które są powiązane z kontrolą motoryki mowy.
  8. Chwal dziecko za każdą próbę poprawnego wypowiedzenia trudnego słowa czy wykonanie ćwiczeń. Pozytywne wzmocnienie motywuje do dalszych ćwiczeń i wzmacnia pewność siebie dziecka.
  9. Jeśli dziecko niepoprawnie wymawia jakąś głoskę, nie powinniśmy zmuszać go do powtarzania słów zawierających tę głoskę, ponieważ może to jedynie umocnić błędną wymowę. Dziecko, które nie jest jeszcze gotowe artykulacyjnie i ma trudności z różnicowaniem dźwięków mowy, może zacząć zniekształcać trudne dla siebie głoski. W efekcie, utrwalają się złe nawyki, które później są trudniejsze do skorygowania, co może znacząco wydłużyć czas trwania terapii logopedycznej.
  10. I najważniejsze – rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog według zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”.

 

Logopedycznym dekalogiem witam się z Wami drodzy rodzice, opiekunowie, nauczyciele w roku szkolnym 2024/2025.

W razie pytań, próśb czy też problemów zapraszam do spotkań w niżej wymienionych terminach:

  • godzina dostępności: każdy poniedziałek od 14:50 do 15:50 sala nr 217
  • Konsultacje z rodzicami: każdy czwartek od 12:05 do 12:50 pokój nauczycielski

 

Logopeda
Natalia Osińska

Komentarze zablokowane.