Terapia logopedyczna nie powinna ograniczać się tylko do pracy w szkole w formule logopeda – dziecko. Niezwykle ważnym aspektem jest praca w domu, rozmowy, wspólne spędzanie czasu. To Wy rodzice/opiekunowie wnosicie prawidłowe wzorce mowy do funkcjonowania dziecka.
Poniżej „10 przykazań” ode mnie dla Was jak skutecznie prowadzić skuteczną profilaktykę logopedyczną w domu.
- Zachęcaj dziecko do wykonywania ćwiczeń języka i warg, takich jak dotykanie językiem podniebienia, oblizywanie warg. Ćwiczenia można wykonywać przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować swoje ruchy artykulacyjne.
- Organizuj zabawy słowne, np. grę w skojarzenia, nazywanie przedmiotów w pokoju, opisywanie obrazków lub gry typu “Zgadnij, co to jest?”. Stosuj różnorodne tematy, aby wzbogacać słownictwo dziecka.
- Regularnie czytaj książki z dzieckiem i zachęcaj je do opowiadania, co wydarzyło się w historii. Możecie także tworzyć własne opowiadania na podstawie obrazków lub własnych doświadczeń. To rozwija wyobraźnię i słownictwo.
- Wykonujcie proste ćwiczenia oddechowe, takie jak dmuchanie na bańki mydlane, świeczki czy piórka. Wzmacnia to kontrolę nad oddechem, co jest ważne dla poprawnej emisji głosu i artykulacji.
- Śpiewajcie proste piosenki i powtarzajcie rymowanki. Rytm i melodia pomagają dziecku w rozwijaniu pamięci słuchowej oraz płynności mowy.
- Przypominaj dziecku o prawidłowym ułożeniu języka w spoczynku (język spoczywa na podniebieniu, usta zamknięte). Możecie ustalić zabawną sygnalizację, np. klaskanie, kiedy dziecko złapie się na nieprawidłowym ułożeniu języka.
- Zabawy manualne, takie jak lepienie z plasteliny, układanie puzzli, wycinanie czy rysowanie, wspomagają precyzyjne ruchy dłoni, które są powiązane z kontrolą motoryki mowy.
- Chwal dziecko za każdą próbę poprawnego wypowiedzenia trudnego słowa czy wykonanie ćwiczeń. Pozytywne wzmocnienie motywuje do dalszych ćwiczeń i wzmacnia pewność siebie dziecka.
- Jeśli dziecko niepoprawnie wymawia jakąś głoskę, nie powinniśmy zmuszać go do powtarzania słów zawierających tę głoskę, ponieważ może to jedynie umocnić błędną wymowę. Dziecko, które nie jest jeszcze gotowe artykulacyjnie i ma trudności z różnicowaniem dźwięków mowy, może zacząć zniekształcać trudne dla siebie głoski. W efekcie, utrwalają się złe nawyki, które później są trudniejsze do skorygowania, co może znacząco wydłużyć czas trwania terapii logopedycznej.
- I najważniejsze – rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog według zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”.
Logopedycznym dekalogiem witam się z Wami drodzy rodzice, opiekunowie, nauczyciele w roku szkolnym 2024/2025.
W razie pytań, próśb czy też problemów zapraszam do spotkań w niżej wymienionych terminach:
- godzina dostępności: każdy poniedziałek od 14:50 do 15:50 sala nr 217
- Konsultacje z rodzicami: każdy czwartek od 12:05 do 12:50 pokój nauczycielski
Logopeda
Natalia Osińska